BalMarGrav

Tytuł projektu: Homogenized marine gravity maps of southern and eastern Baltic Sea for modern 3D applications in marine geodesy, geology and navigation

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach programu Interreg Baltic Sea Region 2021/27.

Okres realizacji projektu: 06/2022 – 12/2024

Strona projektu: https://interreg-baltic.eu/project/balmargrav/

Partnerzy Projektu:

  • Institute of Geodesy and Cartography (Polska) – Lider
  • Federal Agency for Cartography and Geodesy (Niemcy)
  • Gdańsk University of Technology (Polska)
  • Lantmäteriet (Szwecja)
  • Maritime University of Szczecin (Polska)
  • National Land Survey of Finland (Finlandia)
  • Polish Geological Institute - National Research Institute (Polska)
  • Riga Technical University (Łotwa)
  • Tallinn University of Technology (Estonia)
  • Technical University of Denmark (Dania)
  • Vilnius Gediminas Technical University (Litwa)

Organizacje stowarzyszone:

  • Agency for Data Supply and Infrastructure (Dania) 
  • Estonian Land Board (Estonia)
  • Norwegian Mapping Authority (Norwegia)
  • Latvian Geospatial information agency (Łotwa)
  • Maritime Administration of Latvia (Łotwa)
  • National Land Service under the Ministry of Agriculture (Litwa)

Kierownik projektu: dr hab. Monika Wilde-Piórko, email: monika.wilde-piorko@igik.edu.pl

Projekt ma na celu poprawę problemu niewystarczającego odwzorowania morskiego pola przyspieszenia siły ciężkości w południowym i wschodnim regionie Morza Bałtyckiego. Dokładne i gęste pomiary grawimetryczne są niezbędne do opracowania map anomalii pola siły ciężkości oraz modelu geoidy, które z kolei są wykorzystywane w poszukiwaniach zasobów naturalnych w geofizyce i geologii lub jako odniesienie w pomiarach wysokościowych. W szczególności zadanie to jest bardzo ważne ze względu na decyzję Komisji Hydrograficznej Morza Bałtyckiego (BSHC) o przejściu na wspólny układ odniesienia wysokościowego o nazwie BSCD2000, który będzie właśnie oparty na modelu geoidy wyznaczonym poprzez pomiary siły ciężkości Ziemi. Harmonizacja układu odniesienia w rejonie Morza Bałtyckiego zapewni statkom lepszą nawigację satelitarną na morzu, a tym samym pozwoli na optymalizację ich tras oraz zmniejszenie zużycia paliwa i zanieczyszczenia środowiska.

Pomiary grawimetryczne na morzu przeprowadzane według nowoczesnych standardów są bardzo kosztowne i czasochłonne. W latach 60-80-tych w strefach przybrzeżnych Niemiec, Polski, Litwy, Łotwy i Estonii przeprowadzono kampanie pomiarowe przyspieszenia siły ciężkości, głównie przy wsparciu infrastruktury badawczej Związku Radzieckiego. W okresie uniezależnienia się od Związku Radzieckiego i transformacji ustrojowej wiele z tych danych pozostało zapomnianych lub niewykorzystanych. Projekt BalMarGrav ma na celu zbudowanie międzynarodowej sieci ekspertów z regionu Morza Bałtyckiego w celu ocalenia i ujednolicenia tych danych historycznych. W trakcie trwania projektu zostaną opracowane wytyczne i metody pozwalające na opracowanie historycznych danych grawimetrycznych we współczesnych układach odniesień geodezyjnych i grawimetrycznych, co pozwoli na harmonizację tych danych ze współcześnie wykonywanymi badaniami pola siły ciężkości w rejonie Morza Bałtyckiego. Co więcej badania przeprowadzone w trakcie projektu pozwolą na odpowiedź w jaki stopniu historyczne grawimetryczne dane morskiej mogą być wykorzystane współcześnie do opracowania wspólnego modelu geoidy dla regionu Morza Bałtyckiego.

Partnerzy projektu, instytucje stowarzyszone z projektem oraz grupy docelowe to w dużej mierze agencje rządowe, tj. urzędy/biura geologiczne, geodezyjne i hydrograficzne, które są krajowymi dostawcami produktów i usług w zakresie swojej działalności. Instytuty badawcze lub uniwersytety są zaangażowane w projekt ze względu na to, że w niektórych krajach wysoce wyspecjalizowane zadania związane z geodezją fizyczną (pomiarami przyspieszenia siły ciężkości oraz modelowaniem geoidy), geofizyką lub geologią są świadczone przez krajowe instytuty badawcze lub uniwersytety na mocy mandatu prawnego, ponieważ agencje rządowe nie dysponują wymaganą wiedzą specjalistyczną (naukową) wymaganą przy tego rodzaju pracach.

                                                                                      

Projekt współfinansowany ze środków polskiego Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach programu pn. Projekty Międzynarodowe Współfinansowane - Umowa nr 5271/Interreg VI B BSR 2021-2027/2023/2 o wykonanie projektu międzynarodowego współfinansowanego Nr W 59/Interreg VI B Baltic Sea Region 2021-2027/2022

Dofinansowanie MEiN dla IGiK: 109 467,00zł
Całkowita wartość projektu: 2 353 838,00zł (w tym IGiK: 608 219,00zł)
Data podpisania umowy: marzec 2023